Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 263 440 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Koniec świata w reklamie czyli dlaczego Majowie jednak się rozmyślili...

piątek, 28 grudnia 2012 1:02

Jak wiadomo kalendarz cywilizacji Majów wskazywał dzień 21 grudnia 2012 jako datę końcową pewnej epoki. Fakt ten zwolennicy spiskowych teorii dziejów skwapliwie wykorzystali do szerzenia hipotezy, że 21.12.12 to data końca świata... Takie elektryzujące opinię publiczną daty nie zdarzają się często, a więc marketerzy ochoczo sięgnęli po tę fałszywą teorię końca świata, co zaowocowało w ostatnim roku co najmniej kilkoma godnymi uwagi kampaniami reklamowymi o apokaliptycznym zabarwieniu.

.

.

Na naszym lokalnym rynku najlepszym przykładem jest Toyota i jej całkiem zabawna kampania prowadzona pod hasłem Końca Świata Nie BędzieKampania ta promuje wyprzedaż modeli z rocznika 2012 pokazując Majów, którzy po zapoznaniu się z wyjątkowo korzystną ofertą Toyoty decydują się odwołać apokalipsę...

.

.

Gdy minęła już krytyczna data 21.12.2012 pojawiły się nowe bannery Toyoty, z których dowiadujemy się, że Nie Było Końca Świata i na zachętę dostajemy jeszcze solidne call-to-action: Kup samochód na lata, co oczywiście dodatkowo wzmacnia wizerunek niezawodnej marki, jaki Toyota od lat skutecznie buduje.

.

.

Bardzo podobny pomysł kreatywny pojawił się w amerykańskiej kampanii popularnej marki deserów Jell-O pt. Funpocalypse, na którą składają się dwa spoty TV - w pierwszym ekipa śmiałków dochodzi do wniosku, że Majowie dawali swoim bogom bardzo kiepskie dary i zapewne dlatego jeden z bogów w gniewie wyznaczały koniec świata na 21.12.12. Dzielna drużyna wyrusza więc przez dżunglę do serca dawnego królestwa Majów, by przekupić bogów czymś naprawdę smakowitym...

.

.

Oczywiście darem, na który mają się złapać nieprzejednani bogowie Majów okazuje się być skrzynia wypełniona 2012 sztukami pysznych czekoladowych puddingów Jell-O...

.

.

Po 21 grudnia pojawił się drugi spot z tej kampanii, w którym Jell-O przekonuje, że to złożone w darze bogom Majów puddingi Jell-O uratowały nas przed końcem świata - ale oczywiście nie musimy dziękować Jell-O, bo uratowanie ludzkości jest dla tej marki już wystarczającym wyróżnieniem...

.

.

Oczywiście w kontekście końca świata nie można zapomnieć o klimatycznej kampanii dezodorantów Axe dla nowego wariantu Axe 2012: The Final Edition z motywem budowania Arki Noego, która nie będzie jednak schronieniem dla wszystkich gatunków zwierząt zamieszkujących Ziemię, ale raczej dla wszystkich gorących lasek z okolicy, które wyczuły woń Axe od naszego dzielnego cieśli...

.

.

Nieco zbliżone do Axe podejście do tematu możliwej apokalipsy prezentuje prowokacyjna odzieżowa marka Diesel w swojej kampanii Happy Apocalypse #GetItWhileYouCan - skoro nie mamy wpływu na to czy 21.12.12 okaże się ostatnim dniem, to należy cały pozostały czas wykorzystać najprzyjemniej jak to tylko możliwe - czyli jak?  Zobaczcie sami!

.

 .

Dzień po niedoszłej apokalipsie Diesel opublikował kolejny spot pt. Life goes on [Życie toczy się dalej] będący celnym i zabawnym epilogiem dla całego tego Majowo-apokaliptycznego pitolenia!

.

 

.

Na koniec przykład agencyjnej autopromocji - belgijski oddział sieciowej agencji BBDO w tym roku nie wysłał swoim klientom kartek świątecznych, bo jak wiadomo świąt mieliśmy już nie doczekać - w zastępstwie wysłano więc wodza Majów, żeby wyjaśnił zaistniałą sytuację. Jeśli Wam równiez zdarzyło się zapomnieć komuś wysłać świąteczne życzenia, to jeszcze możecie się usprawiedliwić wysyłając mu via Facebook wyjaśnienie od Majów ;-)

.

 


Podziel się
oceń
1
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Najciekawsi zwycięzcy tegorocznego festiwalu reklamy Cannes Lions

poniedziałek, 25 czerwca 2012 1:08

Tegoroczny 59. festiwal kreatywności reklamowej CANNES LIONS dobiegł już końca i można przeglądać listy zwycięzców i wyróżnionych w poszczególnych kategoriach.

Zaskakującym zwycięzcą w kategorii filmowej okazał się spot The Chipotle Cultivate Foundation pt. Back to the Start, o którym miałem okazję pisać na moim drugim blogu VIRUSOVO, gdy we wrześniu ubiegłego roku stał się on hitem viralowym za oceanem. Trzeba przyznać, że filmik wciąga i w oryginalnej formie promuje powrót do tradycyjnego rolnictwa.

.

agencja: Creative Artists Agency, Los Angeles (USA)

.

Na pewno nie jestem zaskoczony, że w kategorii reklamy prasowej Grand Prix zgarnęła świetna, prosta i nieco kontrowersyjna ze względów politycznych kampania włoskiej marki odzieżowej Benneton prowadzona pod hasłem UNHATE. O tej kampanii pisałem tu w listopadzie, tuż po tym gdy interwencja Watykanu zaowocowała wycofaniem jedgo z lay-out'ów na którym papież całował egipskiego imama...

agencje:  Fabrica, Treviso (Włochy) i 72andSunny, Amsterdam (Holandia)

.

Zwycięzcą Grand Prix w kategorii Film Craft okazał się epicki spot franuskiej stacji telewizyjnej Canal+ pt. Bear [Niedźwiedź], którego niezwykłym bohaterem jest niedźwiedź uprawiający zawód reżysera filmowego...

.

agencja:  BETC Paris (Francja)

 

Interesującym i na pewno zaskakującym zwycięzcą kategorii PR jest kampania pt. The Most Popular Song zrealizowana dla Banco Popular de Puerto Rico - to zupełnie niezwykła akcja o charakterze na poły społecznym, której zadaniem była zmiana nastawienia narodu portorykańskiego do pracy. Zadanie z pewnością było trudne, bo aż 60% mieszkańców tej wyspy utrzymuje się z zasiłków. Sposobem na wdarcie się do umysłów portorykańczyków okazał się wielki miejscowy przebój salsy "No Hago Mas Na" (co znaczy "Nic nie robię") w wykonaniu zespołu El Gran Combo, którego tekst na potrzeby kampanii napisano od nowa, wychwalając uroki aktywnego życia zawodowego. Dzięki szerokiej kampanii Banco Popular wspierającej come-back El Gran Combo - nowa wersja przeboju pt. "Echar Pa'Lante" dotarła do 1. miejsca listy przebojów stając się tym samym The Most Popular Song...

.

agencja: JWT San Juan (Puerto Rico)

 

Miłą niespodzianką jest zwycięstwo brytyjskiej kampanii Google dla usługi Google Voice Search w kategorii Media, w ramach której stworzono ponad 150 różnych kontekstowych reklam OOH wykorzystując 10 formatów, a wszystko to jeszcze wypełnione zabawnymi, zapadającymi w pamięć fonetycznymi zapisami headline'ów. Nie dziwi więc fakt, że rozpoznawalność tej kampanii była 3x większa od typowej kampanii outdoorowej.

.

dom mediowy: MANNING GOTTLIEB OMD London (UK)


Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Rasowe psy w roli modeli prezentujących najnowszą kolekcję okularów słonecznych marki Diesel

poniedziałek, 04 czerwca 2012 0:58

Modowe kampanie takich produktów jak okulary słoneczne na ogół wyglądają dość podobnie do siebie - atrakcyjne modelki i przystojni modele dumnie prezentują się na tle atrakcyjnej scenerii. Marka Diesel, która jest znana z kontestowania obowiązujących w tej kategorii klisz, postanowiła oczywiście przełamać monotonię takich kampanii i do swojej najnowszej reklamy zaangażowała kilka rasowych psów. Pudel, chart afgański, terrier i doberman świetnie zastąpiły ludzkich modeli, czyniąc kampanię kolekcji Wiosna-Lato 2012 znacznie bardziej zapamiętywalną i impaktową!

.

agencja:  Poke, London (UK)

 

Warto jednak zwrócić uwagę, że spot Diesla nie tylko pokazuje letnią kolekcję okularów na psich modelach, ale też bardzo zgrabnie parodiuje wszystkie najbardziej charakterystyczne klisze modowych sesji zdjęciowych. Zblazowany pudel pozuje na old-skulowej sofie w okularach z linii Flirtini, podczas gdy terrier w okularach z linii Bad Max tak zachłannie pije wodę, że moczy swoje futerko - bezpośrednia aluzja do częstego motywu zmoczonych męskich ciał w modowych reklamach...

.

.

Pięknego charta afgańskiego widzimy zaś w okularach z linii Love Bug z rozwianą grzywą, na tle skąpanego w słońcu pola ze zbożem. Zdystansowany doberman w okularach z linii Steeling Bullet prezentuje się w miejskiej scenerii pomieszczeń przypominających sale przesłuchań na policji, charakterystyczne żaluzje, wentylator, zepsuty telewizor dopełniają scenografii.

.



Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Hity & Kity czyli czarno-białe podsumowanie 2010 roku w reklamie

piątek, 07 stycznia 2011 3:21

 Na prośbę jednego z czytelników powracam do tradycyjnego podsumowania roku w reklamie, jakie serwowałem na moim blogu w poprzednich latach (np. Podsumowanie roku 2009). Oczywiście jest ono całkowicie subiektywne i istnieje spore prawdopodobieństwo, że coś naprawdę dobrego (lub kiepskiego) mogło umknąć mojej uwadze.   A więc do rzeczy - najpierw hity w podziale na światowe i nasze polskie:

.

1.  Najlepsza kampania zintegrowana / 360º

  • Świat  - CompareTheMarket.com i agencja VCCP za świetną kampanię z surykatkami w roli głównej i wykreowanie ich równoległego świata w kampanii CompareTheMeerkat.com (WIĘCEJ O TEJ KAMPANII);

.

  • Polska - wyróżnienie dla PZU i agencji Leo Burnett za kampanię Atrapy, która w spójny i strategicznie przemyślany sposób objęła TV, print, ambient oraz internet;


2.  Najlepsza kampania telewizyjna

  • Świat  - piwo Dos Equis i agencja Euro RSCG za konsekwentne utrzymywanie wysokiego poziomu, jakiego wymaga The Most Interesting Man in the World  (WIĘCEJ O TEJ KAMPANII);


  • Polska - TP SA i agencja Publicis za kampanię Serce i Rozum, która jest tak dobra, że wielu zapomina o swoim negatywnym nastawieniu do "tepsy"  (WIĘCEJ O TEJ KAMPANII);


3.  Najlepszy spot TV

  • Świat  - Snickers i agencja BBDO za odświeżający spot z 88-letnią Betty White w ramach nowej kampanii You're not you when you're hungry  (WIĘCEJ O TEJ KAMPANII);


  • Polska - Simplus i agencja 303 za spot Cały Kraj Rad, który był w moim odczuciu najlepszą reklamą tej marki w tym roku, ale ze względu na żałobę narodową niestety nie udało się tego potencjału do końca wykorzystać;

 


4.  Najlepsza kampania drukowana

  • Świat  - Diesel i agencja Anomaly za serię zabawnych printów do kampanii Be Stupid, których siła tkwi w wyrazistych visualach podbitych dobitnym copy  (WIĘCEJ O TEJ KAMPANII);


  • Polska - PKO BP Bankowy OFE za prostą, przyciągającą uwagę i zmuszającą do refleksji kampanię Jutro to dziś, tyle że jutro;


5.  Najlepsza kampania OOH

  • Świat  - James Ready Beer i agencja Leo Burnett Toronto za innowacyjny pomysł Coupon Billboards czyli zrobienie z billboardów kuponów zniżkowych na lokalne usługi (depilacja, piercing, etc) - aby skorzystać z rabatu wystarczyło pokazać w telefonie zdjęcie takiego billboardu;


  • Polska - Gazeta Wyborcza i agencja JIS Advertising za udowodnienie, że na outdoorze mniej znaczy więcej w minimalistycznej kreacji Wyborcza do wyboru;


6.  Najlepsza kampania interaktywna

  • Świat  - Old Spice i agencja Wieden & Kennedy za akcję Responses czyli maksymalne wykorzystanie buzzu, jaki wywołała świetna kampania z Isaiah Mustafą i bezpośrednie zwrócenie się jej bohatera do wpływowych internautów za pomocą mediów społecznościowych  (WIĘCEJ O TEJ KAMPANII);


7.  Najlepsza kampania wirusowa

  • Old Spice i agencja Wieden & Kennedy za The Man Your Man Could Smell Like, który mimo że był typowym spotem telewizyjnym okazał się jednym z najbardziej żywotnych materiałów w sieci, wszedł już na dobre do popkultury i został sparodiowany niezliczoną ilość razy  (WIĘCEJ O TEJ KAMPANII);

 

8.  Najlepsza polska kampania bannerowa w internecie

  • Lemon & Nada za serię komiksowych bannerów narysowanych przez Andrzeja Mleczkę, które bawiły mnie przez cały sezon letni;

 

A na koniec kilka "kitów" czyli delikatnie mówiąc niezbyt udanych dokonań reklamowych, które zaistniały w 2010 roku - bez szczególnego rozwodzenia się nad ich niedociągnięciami:


  • Right Guard za niesmaczne, mocno spocone spoty TV;

.

  • piwo Tyskie za całokształt swojej coraz nudniejszej komunikacji reklamowej;

.

  • PKP Express Intercity za wciskanie kitu i ewidentny "over-promise" w swojej reklamie prasowej;

 .

.

  • Dębowe Mocne za mające znamiona plagiatu zainspirowanie się słynnym sloganem piwa Guinness;



Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Dwie noce w Teatrze Dramatycznym czyli Media Trendy i KTR 2010

środa, 28 kwietnia 2010 22:10
Po zaliczeniu dwóch gal w warszawskim Teatrze Dramatycznym w ciągu dwóch kolejnych dni czuję się nieco przytłoczony kampanią Kumpel z Przeszłości. LIVE 1944 agencji San Markos, która zdobyła już chyba wszystko, co było do zdobycia w tym roku: Golden Drum, Epica, 2 Złote Spinacze, 4 Złote Orły, Kreatura, a teraz jeszcze 5 nagród Media Trendy i 3 złote nagrody KTR.

Oczywiście San Markos może jeszcze zarzucić wędkę na Złote Lwy w Cannes, ale o tą nagrodę byłoby już znacznie trudniej, a wpisowe pewnie sporo kosztuje... 
.

San Markos odbierają jedną z trzech złotych nagród KTR 2010
.

Tak czy owak San Markos zdobył na tym niewielkim projekcie taką ilość nagród i rozgłosu, jakich nie udało mu się osiągnąć w ciągu 10 lat istnienia tej agencji. Co jest przyczyną tak oszałamiających sukcesów Kumpla z Przeszłości? Pozwolę sobie wymienić pięć czynników, które moim zdaniem dały taki rezultat:
  • Facebook - medium 2010 roku na Media Trendach, po raz pierwszy wykorzystane jako główne medium polskiej kampanii, a dodatkowo w bardzo odważny sposób; z drugiej jednak strony wyniki ilościowe tej akcji są mizerne biorąc pod uwagę, że liczba polskich użytkowników tego serwisu społecznościowego to kilka milionów ludzi.
  • Kampania społeczna - oczywiście San Markos sprytnie próbuje wykorzystywać fakt, że za kampanię zapłaciło Biuro Promocji Warszawy i zgłaszą ją również w komercyjnych kategoriach, ale spójrzmy prawdzie w oczy - to nie jest projekt komercyjny, agencja miała znacznie większy komfort pracy niż przy jakiejkolwiek kampanii, gdzie jest realny produkt, który trzeba sprzedać. Na liczących się konkursach reklamowych kampanie społeczne są wyłączone z walki o Grand Prix;
  • Podchwycenie akcji przez tradycyjne media (TV) - fakt, że w pewnym momencie o Kumplu z Przeszłości pojawiały się wzmianki w telewizyjnych serwisach informacyjnych robi wrażenie, ale pamiętajmy, że media znacznie chętniej podejmują tematykę społeczną niż komercyjną (zakaz kryptoreklamy), dlatego o wielu wybitnych kampaniach nigdy nie usłyszymy w newsach, a o kampanii San Markos usłyszeliśmy i to nie raz;
  • Efekt śniegowej kuli - po wygraniu w dwóch zagranicznych konkursach kampania San Markos stała się znana i w zupełnie naturalny sposób przyciągała kolejne nagrody; jurorzy Kreatury uznali na przykład, że skoro Kumpel z Przeszłości zdobył już kilka nagród, to pominięcie go wśród nagrodzonych Kreaturą mogłoby wyglądać podejrzenie, ...no i Kreatura również powędrowała do San Markos;
  • Wzorcowy film przedstawiający case-study tej kampanii - uważam, że jedną z najlepszych inwestycji, jakie San Markos popełnił w swojej historii było zrealizowanie tego filmu. To on spowodował, że dość mizerna akcja nabrała rumieńców i podbiła wszystkie konkursy reklamowe w regionie. Wszystkie agencje, które marzą o osiągnięciu takiego sukcesu powinny uczyć się z tego filmu, jak można coś tak opakować, by wydawało się co najmniej 3 razy większe niż było w rzeczywistości!

.
A teraz, żeby było jasne - Kumpel z Przeszłości bardzo mi się podoba i uważam, że co najmniej połowę nagród zdobył całkowicie zasłużenie. Mimo to obsypanie kampanii społecznej aż taką ilością nagród potwierdza jedynie słabość polskiej reklamy. Zupełnie nie rozumiem też, jakie powody stały za przyznaniem temu projektowi Grand Prix Media Trendy za innowacje w mediach? Kampania San Markos nie wprowadziła bowiem żadnej innowacji w wykorzystanym medium, a jedynie wykorzystała mechanizmy, które to medium (Facebook) od początku swojego istnienia oferowało.
.
Po dość słabym roku dla konkursu Kreatura można było odnieść wrażenie, że w polskiej reklamie 2009 roku nic ciekawego się nie wydarzyło. Na szczęście VI edycja Polskiego Konkursu Reklamy KTR potwierdziła, że jest on znacznie bardziej reprezentatywny dla rynku, a wyróżnieni i zwycięzcy KTR pokazują, że rok 2009 wcale nie było aż taki zły - mieliśmy w ubiegłym roku naprawdę sporo ciekawych kampanii komercyjnych.
.

Agencja Brasil odbiera nagrodę KTR za kampanię Hipnotyzer dla Netii

Pozwolę sobie wymienić te kampanie, które sam chwaliłem na tym blogu:  TurboDymoMan marki 36.6 (agencja: Team One), 5 cięć i Rarka - Plus (agencja: PZL), Wolne Wybory Twarzy Netii i Hipnotyzer - Netia (agencja: Brasil), Mutti marki Simplus (agencja: Team One), Kraina rozmów w Orange na kartę - Orange (agencja: Leo Burnett). Szczególnie cieszą mnie nagrody, które zgarnęli twórcy z nieistniejącej już agencji Team One (obecnie część z nich tworzy agencję 303 w ramach grupy Y&R) oraz niewielkiej agencji Brasil, która stworzyła dwie wyśmienite kampanie dla Netii.
.

Kot Przybora (PZL) wręcza nagrodę dla Team One za spot Mutti dla Simplusa

Oczywiście cieszę się również z dwóch statuetek Media Trendy i BRĄZU w KTR dla kampanii mBanku, którą zrealizowała agencja Ambasada Brand Communication, a zaplanował dom mediowy MPG.
.

Ambasada Brand Communication odbiera nagrodę w kategorii Ambient Advertising

Podziel się
oceń
1
2

komentarze (0) | dodaj komentarz

sobota, 19 sierpnia 2017

Licznik odwiedzin:  27 341 032  

Kalendarz

« sierpień »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

O mnie

Robię to, co lubię i mam nadzieję, że zawsze tak będzie. Kocham swobodę tworzenia i próbowania nowych rzeczy. Jestem otwarty na eksperymenty. Zadaje trudne pytania! Nie znoszę zaściankowości i konserwatyzmu w każdej dziedzinie.

O moim bloogu

W świecie reklamy i marketingu pojawia się mnóstwo ciekawych projektów, których nie sposób zapamiętać i skatalogować. Niektóre to perły, a inne okazują się spektakularnymi porażkami. W tym miejscu gro...

więcej...

W świecie reklamy i marketingu pojawia się mnóstwo ciekawych projektów, których nie sposób zapamiętać i skatalogować. Niektóre to perły, a inne okazują się spektakularnymi porażkami. W tym miejscu gromadzę informacje o inspirujących akcjach i błędach, których lepiej nie powtarzać. Wybór opisywanych kampanii i projektów jest subiektywny, ich ocena również.

schowaj...

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 27341032
Wpisy
  • liczba: 775
  • komentarze: 6253
Bloog istnieje od: 3507 dni

Ulubione strony

Kanał YouTube

Moje inne blogi

Współredagowane

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Finanse

Pytamy.pl