Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 272 721 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Subiektywne czarno-białe podsumowanie 2009 roku w reklamie

czwartek, 31 grudnia 2009 18:31
To już drugie podsumowanie roku, jakie mam okazję robić na moim blogu - podsumowanie 2008 roku znajdziecie TUTAJRok 2009 upłynął pod znakiem kryzysu - wiem, że to banał, ale tak było i na kampanie reklamowe, które powstały w 2009 r. trzeba patrzeć w kontekście tego zjawiska. Jako osoba pracująca w marketingu mam świadomość z jakimi ograniczeniami mogli zetknąć się marketingowcy z innych firm przygotowujący kampanie, jakie były oczekiwania zarządów, centrali, udziałowców, czy kogo tam jeszcze, jakie wyniki sprzedażowe trzeba było dowieźć...  Po tym krótkim wstępie zapraszam na przegląd najciekawszych momentów w reklamie 2009 roku!

1. Najlepsza kampania zintegrowana - pierwsza kategoria i już mam problem ze wskazaniem wyraźnego zwycięzcy. Kryzys spowodował, że marketerzy przesunęli budżety do telewizji i ograniczyli aktywność w prasie, na outdoorze oraz ambient. Dlatego takich prawdziwych kampanii 360 stopni nie było zbyt wiele. Wyróżnienia należą się:

  • marka: 36.6 (Polkomtel) i agencja TeamOne za kampanię TurboDymoMan
Ponad 100 tysięcy wyświetleń jednego z wielu spotów mówi samo za siebie - TurboDymoMan to zjawisko społeczne... a teksty naśladujące hasła z kampanii weszły już do języka potocznego. O starcie tej kampanii pisałem TUTAJ.



  • marka: Netia i agencja Brazil za kampanię Wolne Wybory na twarz Netii
Dobre podczepienie się pod trwającą w tym samym czasie prawdziwą kampanię wyborczą do Parlamentu Europejskiego, nowatorskie wykorzystanie celebrytów, zaangażowanie internautów poprzez danie im prawa głosu to niewątpliwe atuty tej kampanii, o której szerzej pisałem TUTAJ.



  • marka: PZU i agencja Leo Burnett za kampanię Przepraszam
Sama kampania była irytująca i niestety wciskała kit o tanim OC, jednak warto docenić nowatorskie podejście do doboru mediów i sam pomysł kreatywny idący pod prąd tego, co gigant ubezpieczeniowy dotychczas nam serwował.



2. Najlepsza polska kampania telewizyjna
(long-term)

- z wszystkich mediów, to telewizja i internet najlepiej poradziły sobie w kryzysie, dlatego właśnie w tej kategorii nie mam problemu ze wskazaniem zwycięzców:

  • marka: Simplus (Polkomtel) i agencja TeamOne - za cykl spotów "Rewolucja Francuska", "Łódź podwodna", "Włoski romans", "Z archiwum X".
Nie trzeba szczególnie uzasadniać, bo każda nowa odsłona tej kampanii staje się wydarzeniem, o którym ludzie rozmawiają w pracy przy kawie...



  • marka: IKEA i agencja PZL - za cykl spotów "Kleopatra", "Król Artur", "Kosmonauta".
Zaskakująca kreacja jak na szwedzką sieć, ale niewątpliwie celnie zidentyfikowany został insight, że młodzi Polacy nie chcą, by rodzice urządzali im dom, co zgrabnie ujęto w sloganie Ty tu urządzisz.  >>>więcej



3. Najlepszy spot TV 2009 roku
- są świetne serie reklam, ale zdarzają się też jednorazowe perełki, których żal byłoby nie docenić, stąd ta dodatkowa kategoria, a jej zwycięzcy to:

  • marka: Netia i agencja Brazil za spot Hipnotyzująca Promocja (POLSKA)
Rzadkie zjawisko, gdy spot TV przyciąga uwagę, jest zabawny, nie męczy, a jednocześnie bardzo skutecznie przekazuje garść informacji sprzedażowych.  >>>więcej



  • marka: Levi's i agencja Wieden+Kennedy za spot Go Forth (ŚWIAT)
Levi's podąża śladami Wrangler'a, ale w nieco innym duchu - tempo spotu wyznacza zapomniany wiersz amerykańskiego wieszcza Walta Whitmana, a obrazy wywołują sporo emocji i niekończące się dyskusje młodych odbiorców - pod spotem, który opublikowałem w lipcu jest już niemal 1000 komentarzy...  >>>więcej



4. Najlepsza kampania Out-of-Home
- outdoor był niestety jednym z mediów, które sporo straciły w kryzysie i przez cały rok sporo tablic świeciło pustkami lub zaklejano je kampaniami społecznymi.

  • marka: Tymbark (Maspex) i agencja Saatchi & Saatchi za kampanię Tymbark jabłko-mięta "Kochaj życie" (POLSKA);  >>>więcej


  • marka: Snickers (MARS) i agencja TBWA\Chiat\Day za słowotwórczą kampanię w nowym języku Snacklish (ŚWIAT).  >>>więcej



5. Najlepszy viral 2009 roku
- w Polsce nie pojawiło się chyba nic, co zasługiwałoby na wyróżnienie w tej kategorii; z zagranicznych realizacji największy sukces odniosły chyba bobasy na wrotkach...

  • marka: Evian i agencja BETC Euro RSCG za spot Babies / Live Young
Filmik ten zadebiutował w sieci na początku lipca i od tamtej pory utrzymuje się w czołówce najczęściej oglądanych virali na YouTube - do dziś różne jego wersje obejrzano ponad 55 milionów razy! Evian udowodnił też, że można zrobić viral bez seksu, przekleństw i przemocy.  >>>więcej



6. Najlepszy print 2009 roku
- kryzysowe cięcia budżetów reklamowych najbardziej dotknęły prasę i trudno wskazać jakieś nowatorskie wykorzystanie tego medium. Nie ma wyraźnego zwycięzcy w tej kategorii, ale przyznaję jedno wyróżnienie.
  • marka: Plus i agencja: PZL za kampanię 5 CIĘĆ - ta kreacja prasowa to powrót do korzeni dobrego printu, jakie wyznaczył David Ogilvy jakieś pół wieku temu. >>>więcej


7. Najlepsza akcja ambientowa - gdy trzeba przyciąć budżet kampanii, to ambient ze względu na brak twardych danych o jego zasięgu i skuteczności jest pierwszy do ścięcia...  Na szczęście paru marketerów pomimo presji efektywności odważyło się zainwestować w niestandardowe akcje.
  • marka: Magnum (Unilever) i agencja Orangeblue z Poznania za Strefy Magnum w multipleksach sieci Cinema City  >>>więcej



  • marka: mBank i agencja: Ambasada oraz dom mediowy MPG za taksówki z siekierami promujące ubezpieczenia samochodowe w mBanku.
Trochę moja autopromocja, ale akcja rzeczywiście była widoczna i wywołała spore zainteresowanie, dlatego nieskromnie pozwalam sobie ją wyróżnić ;-)




8. Najlepsze wykorzystanie gwiazdy w reklamie - bankowi gwiazdorzy trzymają się mocno: Marek Kondrat dorabia do emerytury w ING choć już bez dawnego polotu, Hubert Urbański ciągle przynudza w Millennium, ostatnio nawet dostał wsparcie od Hołowczyca, Fronczewski rozmienia się na drobne dla Getin Banku, Żebrowski rozdwaja się dla Eurobanku, a Danny DeVito jakoś nie zachwycił w kampanii BZ WBK.



W innych branżach nie jest lepiej: Natalia Kukulska chce wybielić zęby i udaje się to drętwego dentysty, a jej koleżanka po fachu Tatiana Okupnik potrzebuje tylko 14 dni, by mieć perfekcyjny uśmiech... Inna gwiazda sceny, Justyna Steczkowska chce się założyć z nami, że z pomocą szamponu Clear pozbędzie się łupieżu... a celebrytka Kasia Cichopek reklamuje lalkę Barbie (tutaj akurat idealnie dopasowno psychograficznie gwiazdę do produktu).
  • Niewątpliwym wydarzeniem medialnym była kampania jeansowej marki Big Star z udziałem Królowej Dody - Doda Elektroda i jej potencjał wirusowy sprawiły, że mój wpis na blogu o tej kampnii w ciągu 2 dni przyciągnął ponad 10 tysięcy unikalnych użytkowników i miał ponad 30 komentarzy;


  • W tej sytuacji najlepiej poradził sobie George Clooney w nowej odsłonie międzynarodowej kampanii Nespresso, gdzie trafia do nieba! Autorem kampanii jest McCann Paris .   >>>więcej


9. Reklama porównawcza roku - kategoria może dość nietypowa, ale szum i poruszenie, jakie wywołała relaunchowa kampania telewizyjna napoju Minerado (Agros Nova), w którym bezceremnionalnie porównano skład tego napoju z produktem konkurencji - napojem Caprio (Maspex) było ogromne i obserwowałem je przez kilka miesięcy w statystykach mojego bloga.



Maspex rozpoczął batalię sądową, by zakazać emisji spotu, który ujawniał, że napój Caprio zawiera sztuczne słodziki. Ostatecznie jednak sądy okręgowe w Olsztynie i Rzeszowie uchyliły wprowadzony na wniosek Maspeksu zakaz prowadzenia kampanii reklamowej Minerado. Kampanię Minerado przygotowała agencja Red8 Communications Group
>>>więcej

10. Największe rozczarowanie roku - ten niezbyt chwalebny tytuł chciałbym przyznać firmie Cadbury-Wedel za ostatnią kampanię marki Wedel - Fabryka Przyjemności, którą komunikowano jako przełamywanie schamatów i przejaw nowej długofalowej strategii komunikacji marki, która miała czerpać z jej tradycji. Kampanię przygotowaną przez Saatchi & Saatchi powitałem z radością, bo miałem nadzieję, że została opracowana specjalnie z myślą o marce Wedel. Niestety kilka tygodni później okazało się, że kampania Wedla to tylko kosmetycznie zmieniona adaptacja spotu przygotowanego dla marki Cadbury... Mam na to jedno słowo: żal!  >>>więcej



Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Dyskretny urok rozpusty w najnowszej reklamie zegarków D&G Time

wtorek, 29 grudnia 2009 1:34
Włoski dom mody Dolce & Gabbana od lat buduje swoją markę na kontrowersyjnych, obrazobórczych kampaniach reklamowych, które wywołują sporo "darmowego" buzz'u. Konserwatywni tradycjonaliści są zniesmaczeni, katoliccy ekstremiści oburzeni, zaś ich delikatne uczucia religijne zszargane na wieki, ale grupa docelowa marki - zachwycona! Właśnie pojawił się kolejny przykład takiej właśnie ryzykownej twórczości spod ręki gejowskiej pary projektantów: Domenico Dolce i Stefano Gabbana - to najnowszy spot reklamujący linię ekskluzywnych zegarków D&G Time.


Creative Direction: Dolce & Gabbana
Reżyseria: Cyril Guyot

Muzyka: Sparks

Ta klasyczna historia spod znaku ménage à trios odkrywa przed nami słodkie zepsucie i dekadentyzm wyższych sfer, gdzie trójkąty, a być może nawet czworokąty, są codzienną rozrywką młodych atrakcyjnych przedstawicieli tej klasy. Film nakręcono w luksusowym paryskim apartamencie, gdzie młoda dziewczyna sprowadza swojego kochanka. Szybko okazuje się, że para bohaterów nie jest tam sama - na miejscu czeka już bowiem drugi kochanek dziewczyny. Gdy bohaterka ulega pokusie oddania się w ręce dwóch zabiegających o jej względy amantów (w sumie trudno jej się dziwić) do mieszkania niespodziewana wkracza jej matka, której powierzchowność przypomina ascetyczne bohaterki wiktoriańskich powieści dla pensjonariuszek. Na widok córki oddającej się rozkoszom cielesnym z dwoma mężczyznami, matka wydaje z siebie krzyk przerażenia.



Pieczołowity product placement zegarków D&G Time w filmie sprawia, że widzimy je niemal bezprzerwy, na rękach wszystkich bohaterów trójkąta, zaś w finałowym ujęciu pojawia się jeszcze tajemnicza kobieca ręka z zegarkiem D&G, która próbuje uciszyć koszmarną matkę. Można to odczytać jako wyraźną sugestię, że nasz uroczy trójkąt był przez cały czas podglądany przez włascicielkę owej dłoni, a więc w grę wchodzi tu również voyeryzm - kolejna transgresja zepsutych do szpiku kości elit - czyli czerpanie przyjemności z podglądania innych osób uprawiających seks.



Co ciekawe poprzednie kampanie zegarków D&G Time były chyba nawet bardziej kontrowersyjne - poczynając już od tego na pozór niewinnego spotu, który zaskakuje dopiero w finałowym ujęciu.



Tak otwarte i bezpośrednie ukazanie relacji homoseksualnych i lesbijskich w reklamie, jak w poniższych dwóch spotach, zdarza się incydentalnie - najczęściej wtedy gdy marka targetuje właśnie taką grupę docelową. W przypadku drogich, ekskluzywnych, ale również ekstrawaganckich zegarków D&G można się zastanawiać, czy właśnie taki nie był cel...




Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Wiecznie młodzi starzy ludzie - futurystyczna wizja czy przerażająca rzeczywistość?

niedziela, 27 grudnia 2009 1:35
Zleceniodawca tej kampanii reklamowej - Klinika Chirurgii Plastycznej i Estetycznej Dr Wayne R. Perron z kanadyjskiego miasta Calgary - zapewne chciał pokazać nam, że zatrzymanie czasu jest już możliwe i można być wiecznie młodym i pięknym... Wizja dla jednych kusząca, dla innych - przerażająca, ale na pewno dająca spore pole do popisu dla kreatywnej agencji reklamowej. Powstały trzy kreacje prasowe, które w swojej wymowie są mocno dwuznaczne i mogą prowokować różne reakcje.  



Jest w tych reklamach coś z kampanii społecznych, które walą po głowie obuchem i wywołują szok. Z pewnością Dr. Perron chciał raczej pozyskać nowych klientów zainteresowanych odrestaurowaniem swojego wyglądu niż zniechęcić do odmładzania się.  Jednak patrząc na poniższe dwie kreacje odnoszę wrażenie, że ich autor zadaje pytanie: dokąd zmierzamy? Czy już wkrótce świat zaludniać będą ludzie bez wieku? Idealnie piękni i młodzi, ale jednak niedołężni, bo postęp medycyny nie jest taki sam we wszystkich obszarach.



Piękny młody mężczyzna i sztuczna szczęka? Wiecie co, mam ochotę zainwestować w dobrego dentystę. Tak, na wszelki wypadek, gdyby ta wizja miała się jednak ziścić ;-)


Agencja: WAX Partnership, Kanada
Creative Directors: Sebastien Wilcox, Joe Hospodarec
Art Director: Brian Allen
Copywriter: Tim Anderson
Photographer: Ric Kokotovich

Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Alternatywne życzenia świąteczne 2009

czwartek, 24 grudnia 2009 12:50

Muszę się przyznać, że im jestem starszy tym mniej wzruszają mnie wszelkie rytuały i tradycje bożonarodzeniowe. Dlatego okres świąteczny to dla mnie prawdziwa męczarnia - ileż można znieść pulchnych Mikołajów, kiczowatych choinek, rubasznych kolędników i tych sztampowych do bólu życzeń okraszonych słodkim marketingowym pierdzeniem... Uff, na szczęście są firmy, które do tematu świąt podchodzą ze zdrowym dystansem, humorem, a czasem nawet z nutą pikanterii.

Moim tegorocznym faworytem jest interaktywna kartka świąteczna przygotowana przez agencję K2 dla marki Play: http://swieta.playmobile.pl/ - mamy tu możliwość skonstruowania własnej śpiewającej kartki poprzez wybranie charakteru życzeń (np. grzeczne i ułożone niczym policyjny owczarek lub kompletnie od czapy) oraz stylu muzycznego w jakim życzenia zostaną wykonane (np. rockowy niczym epoka kamienia łupanego, góralski czy kolędniczo-zawodzący).




W zupełnie innym kierunku poszli kreatywni zza Oceanu - dla swoich klientów nowojorska agencja JWT New York przygotowała taki oto przekaz świąteczny: http://www.jwt.com/happyholidays/happyholidaysjwt.html  - mamy tu odniesienie do trudnego, kryzysowego roku 2009, który jak wiadomo na branży reklamowej w USA odcisnął bolesne piętno, ale wszystko kończy się optymistycznym akcentem i zapowiedzią pomyślniejszego roku 2010... i co najważniejsze w roli głównej występuje... krowa, a nie Mikołaj czy inny renifer!



Całkiem sympatyczne życzenia świąteczne przygotowała też agencja interaktywna Golden Submarine - bez nadęcia, z lekkim humorem, dystansem i uwzględniając każdą grupę zawodową pracującą na sukces agencji.



Również inna polska agencja interaktywna Adv.pl zaproponowała na święta coś mocno alternatywnego - "offowa" wersja nieśmiertelnego przeboju każdych świąt czyli "Last Christmas" zespołu Wham w nowym wykonaniu to świetny pomysł nawet na viral, bo przecież co najmniej połowa populacji najchętnie wysadziłaby w powietrze ostatnią płytę z tym utworem.



A na koniec zupełnie zaskakująca akcja, jaką przeprowadziła z okazji świąt agencja Mother London. Ja się pytam, czemu żadna polska agencja nie wpadła na pomysł, by swoim Klientom zrobić taki prezent! ;-) To by dopiero było coś...


Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Żądaj lepszego sexu - głosi Manifest Rewolucyjny nowych kondomów Unimil Skyn

środa, 23 grudnia 2009 1:03
Polska marka prezerwatyw Unimil należy do międzynarodowego koncernu Ansell, który na innych rynkach sprzedaje kondomy pod marką Mates. Obecnie na pięciu rynkach - w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i na Węgrzech - koncern wprowadza do sprzedaży nowy wariant kondomów o nazwie Skyn (podobieństwo do angielskiego słowa "skin" nie jest tu przypadkowe). Koncepcja kampanii launchowej została opracowana centralnie w Londynie na wszystkie rynki, choć spoty internetowe przygotowano w kilku wariantach. Mężczyźni żadają lepszego seksu, bo dotychczas dostępne prezerwatywy jakoby odbierają im większość przyjemności i tutaj na ratunek panom przychodzi nowy produkt Unimil Skyn (lub Mates Skyn na pozostałych rynkach), który stanowi rewolucję seksualną... Zobaczmy więc polskie wydanie Manifestu tej nowej rewolucji ;-)


agencja: The Lounge Group, London

Co też takiego wspaniałego mają w sobie nowe kondomy Skyn? Według informacji prasowej, prezerwatywa Skyn wykonana jest z materiału o nazwie Sensoprene, dzięki czemu zapewnia bardziej naturalne doznania podczas seksu niż tradycyjne gumki, a także minimalizuje ryzyko uczuleń na lateks kauczuku naturalnego.


Podejrzewam, że sam produkt nie jest jakiś wyjątkowo innowacyjny - ultracienkie gumki czy gumki nielateksowe są dostępne w ofercie konkurencyjnych marek już od jakiegoś czasu (np. Durex Elite czy Durex Avanti). Po prostu nikt wcześniej nie wpadł na pomysł, by zrobić wokół tego tematu kampanię reklamową. Tak więc Skyn ma spore szanse na zawłaszczenie tego konkretnego obszaru skojarzeń z "niewyczywalnymi" prezerwatywami, co może okazać się kluczową przewagą konkurencyjną w przyszłości. Jak wskazują badania przeprowadzone w październiku 2009 na zlecenie koncernu Ansell w Wielkiej Brytanii, Francji, Polsce, Włoszech i na Węgrzech na próbie 1000 osób w wieku 16-30 lat (zarówno mężczyzn, jak i kobiet) połowa badanych wolałaby korzystać z prezerwatyw, które są bardziej naturalne i nie wyczuwa się ich obecności podczas stosunku.




A teraz możecie ocenić, który Manifest bardziej Wam się podoba - powyżej była wersja przygotowana na rynek polski, a poniżej znajdziecie wersję brytyjską z innym aktorem, która najprawdopodobniej będzie też wykorzystywana na pozostałych rynkach objętych kampanią.


agencja: The Lounge Group, London

Kampania launchowa Skyn w Polsce prowadzona będzie pod hasłem: Żądaj Lepszego Sexu [w wersji angielskiej slogan brzmi: Stand up for better sex], a swoim zasięgiem obejmie: internet, prasę oraz radio. Grupą docelową kampanii są zarówno mężczyźni, jak i kobiety, w wieku 18-30 lat. Myślę, że słusznie postawiono na internet, jako główne medium kampanii - młoda grupa docelowa i "trudny" produkt do komunikowania w tradycyjnych mediach wyraźnie wskazują, że właśnie sieć to idealne miejsce, by wywołać szum wokół nowej prezerwatywy.
Powstał więc specjalny serwis: http://rewolucjaskyn.pl, który stanowi centralne miejsce kampanii - zawiera Manifest video, informacje o produkcie, blog, możliwość poinformowania znajomych, wkrótce też ma wystartować konkurs. W całą akcję zaangażowane zostały tez portale społecznościowe: Facebook, Nasza Klasa i Grono, na których można śledzić kolejne etapy rewolucji.




A na koniec kilka ciekawostek z badania przeprowadzonego przez Ansell:
- 50% Brytyjczyków wysłało choć raz swoje nagie zdjęcie za pomocą telefonu komórkowego w porównaniu do zaledwie 35% Włochów;
- 36% Brytyjczyków uprawiało seks w publicznym parku w porównaniu do zaledwie 23% Francuzów;
- Młode Brytyjki są najbardziej doświadczone seksualnie, bo miały średnio 12 partnerów seksualnych czyli trzykrotnie więcej niż Polki, które miały zaledwie czterech;
- 22% Francuzów zakłada dwa kondomy na raz dla lepszej ochrony w porównaniu do 10% Brytyjczyków.

A o poprzedniej kampanii marki Unimil możecie przeczytać TUTAJ.

Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

wtorek, 21 listopada 2017

Licznik odwiedzin:  28 584 273  

Kalendarz

« grudzień »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

O mnie

Robię to, co lubię i mam nadzieję, że zawsze tak będzie. Kocham swobodę tworzenia i próbowania nowych rzeczy. Jestem otwarty na eksperymenty. Zadaje trudne pytania! Nie znoszę zaściankowości i konserwatyzmu w każdej dziedzinie.

O moim bloogu

W świecie reklamy i marketingu pojawia się mnóstwo ciekawych projektów, których nie sposób zapamiętać i skatalogować. Niektóre to perły, a inne okazują się spektakularnymi porażkami. W tym miejscu gro...

więcej...

W świecie reklamy i marketingu pojawia się mnóstwo ciekawych projektów, których nie sposób zapamiętać i skatalogować. Niektóre to perły, a inne okazują się spektakularnymi porażkami. W tym miejscu gromadzę informacje o inspirujących akcjach i błędach, których lepiej nie powtarzać. Wybór opisywanych kampanii i projektów jest subiektywny, ich ocena również.

schowaj...

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 28584273
Wpisy
  • liczba: 775
  • komentarze: 6397
Bloog istnieje od: 3602 dni

Ulubione strony

Kanał YouTube

Moje inne blogi

Współredagowane

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Finanse

Pytamy.pl