Bloog Wirtualna Polska
Są 1 094 674 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Reklama porównawcza znów w modzie: Minerado kontra Caprio

środa, 23 września 2009 0:21
Skocz do komentarzy
Stosowanie reklamy porównawczej obwarowane jest w polskim prawie szeregiem warunków, które muszą być łącznie spełnione. Najtrudniej jest chyba spełnić dwa warunki:
  • w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu;
  • w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena;
Problemy prawne nie powstrzymują jednak kolejnych marketerów, którzy szczególnie w trudnych czasach recesji łatwo ulegają pokusie sprawdzenia się w bezpośrednim starciu z konkurencją. Im bardziej konkurencyjna branża, w której o zakupie decyduje przede wszystkim cena, tym chętniej stosowana jest reklama porównawcza. Szczególnie upodobały ją sobie takie branże jak: telekomy, elektromarkety, linie lotnicze czy motoryzacja. 

Właśnie pojawił się nowy polski przykład reklamy porównawczej, a dostarczyła nam go firma Agros Nova. Marketer ten postanowił relaunchować swoją markę napojów Minerado za pomocą
spotu telewizyjnego, w którym zestawia obok siebie Minerado z konkurencyjną marką Caprio, należącą do Maspexu Wadowice. Porównanie obu produktów dotyczy kwestii dodawania cukru oraz innych substancji słodzących.

Reklama została usunięta w związku z postanowieniem Sądu Okręgowego w Olsztynie z dn. 1.10.2009 - więcej info tutaj.

agencja: Red8 Communications

Na pudełkach obu napojów widzimy ten sam napis Bez dodatku cukru, jednak jak wyjaśnia lektor: ”Napis bez dodatku cukru nie zawsze oznacza to samo. Caprio nie dodaje cukru, ale dodaje sztucznych słodzików, a Minerado jest bez dodatku cukru i bez żadnych substancji słodzących". Muszę przyznać, że podoba mi się strategia Agros Nova, która jako firma zaczęła konsekwentnie budować wartość swoich produktów (najpierw soki Fortuna, a teraz Minerado) w oparciu o jeden istotny i wyraźny benefit czyli "nie dodawanie cukru". Ciekaw jestem, czy Maspex zdecyduje się na jakąś ripostę...

Z zagranicy mam bardzo ciekawy i świeży przykład reklamy porównawczej - w lipcu tego roku Whittaker's, niewielki producent czekolady z Nowej Zelandii, zmasakrował międzynarodowego giganta Cadbury i jego słynną czekoladę Dairy Milk.



W okresie recesji szefowie Cadbury postanowili zaoszczędzić na samym produkcie - zmniejszono więc wagę tabliczki czekolady z 250 g do 200 g, obniżono również zawartość kakao do 21% oraz dodano tłuszcze roślinne.  Whittaker's bardzo zgrabnie wypunktował rywala bez zbędnej agresji czy szydzenia. Obawiam się, że wspaniałe reklamy Cadbury z gorylem grającym na perkusji nie pomogą, jeśli oferowany produkt nie będzie spełniał swojej obietnicy...

W lipcu tego roku na rynku brytyjskim rozpętała się ostra wojna cenowa pomiędzy dwiema sieciami hipermarketów: Tesco oraz Asda. Tesco przygotowało kampanię, w której na podstawie opracowanej przez siebie metodologii porównywania cen "koszyków" zakupów zrobionych w Tesco z cenami takich samych koszyków zakupów w Asda ogłosiło w reklamie TV i prasowej, że 1 187 000 koszyków okazało się tańszych w Tesco wobec 645 000 w sieci Asda.


Asda zgłosiła jednak zastrzeżenie do tej komunikacji argumentując, że niektóre produkty własne lub promocyjne w Tesco zostały zestawione z markowymi produktami w Asda, a więc nie spełniono warunków rzetelnego porównania. W konsekwencji ASA, brytyjski organ nadzorujący rynek reklamowy, nakazał Tesco wycofanie tej reklamy.

Z naszego lokalnego rynku warto wspomnieć o wieloletniej już "wojnie na paragony", jaką toczą między sobą sieci elektromarketów: Media Markt i Euro RTV AGD.  Poniżej dobitny przykład porównawczego knock-outu - jako dowód  w projekcie reklamy pojawia się skan paragonu z zakupów w sklepie Euro z ceną o 300 zł wyższą za ten sam model telewizora w ofercie Media Markt.



Z głośniejszych kampanii porównawczych warto przypomnieć ubiegłoroczny atak sieci komórkowej Play na "wielką trójcę" (Plus, Orange i Era) pokazujący, że ceny połączeń z Play do tych sieci są niższe nawet od połączeń wewnątrz tych sieci. Jak wiemy Polkomtel skierował do sądu pozew przeciwko spółce P4 i wygrał - rzetelne porównywanie skomplikowanych ofert telekomów jest bardzo śliskim tematem...




Z rynku amerykańskiego warto przypomnieć sprytną, nieco zakamuflowaną reklamę porównawczą, w której McDonald's wprowadzjąc do swojej oferty Espresso zaatakował sieć kawiarni Starbucks, która znana jest z tego, że kawa espresso kosztuje tam 4 dolary (czyli w slangu "four bucks").



W stanie Waszyngton billboardy McDonalds pojawiły się okolicy kawiarni Starbucks, jak również przy drogach dojazdowych do centrali Starbucks. Chodziło oczywiście o zwrócenie uwagi na fakt, że espresso w McDonald's jest znacznie tańsze niż u konkurenta. Starbucks rozsądnie postanowił zignorować tą kampanię...

Jednym z najwytrawniejszych graczy w kategorii bezpośredniego atakowania konkurencji są irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair, które taką komunikację stosują z sukcesami od lat - podbijają kolejne rynki, wykańczając lokalnych rywali. W Polsce celem ataku padł LOT - reklama pochodzi z roku 2006, gdy rosnące ceny ropy zmusiły wiele linii lotniczych, w tym LOT, do wprowadzenia dodatkowych opłat paliwowych.


Ukazanie LOTu jako złodzieja, który w opasce na oczach ucieka z kasą zarobioną na dodatkowych opłatach mocno rozsierdziło szefostwo naszego narodowego przewoźnika. LOT zrobił dokładnie to, na co liczył Ryanair, czyli zapewnił mu dodatkowy darmowy PR kierując pozew do sądu...
Podziel się
oceń
0
0


środa, 23 kwietnia 2014

Licznik odwiedzin:  7 554 273  

Kalendarz

« kwiecień »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

O mnie

Robię to, co lubię i mam nadzieję, że zawsze tak będzie. Kocham swobodę tworzenia i próbowania nowych rzeczy. Jestem otwarty na eksperymenty. Zadaje trudne pytania! Nie znoszę zaściankowości i konserwatyzmu w każdej dziedzinie.

O moim bloogu

W świecie reklamy i marketingu pojawia się mnóstwo ciekawych projektów, których nie sposób zapamiętać i skatalogować. Niektóre to perły, a inne okazują się spektakularnymi porażkami. W tym miejscu gro...

więcej...

W świecie reklamy i marketingu pojawia się mnóstwo ciekawych projektów, których nie sposób zapamiętać i skatalogować. Niektóre to perły, a inne okazują się spektakularnymi porażkami. W tym miejscu gromadzę informacje o inspirujących akcjach i błędach, których lepiej nie powtarzać. Wybór opisywanych kampanii i projektów jest subiektywny, ich ocena również.

schowaj...

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 7554273
Wpisy
  • liczba: 775
  • komentarze: 2250
Bloog istnieje od: 2294 dni

Ulubione strony

Kanał YouTube

Moje inne blogi

Współredagowane

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Finanse